ZiskejZdravi.cz

Dieta s nízkým obsahem cholesterolu, cukru a tuku - rady sanatoria v Yuchi Pines

Zvýšená hladina cholesterolu je dnes častým problémem a není divu. Při stravě bohaté na množství masných a mléčných živočišných produktů, živočišných tuků, vajec v kontrastu s minimálním množstvím konzumace čerstvého ovoce a zeleniny se hladina cholesterolu zvýší velmi snadno. Je čas s tím něco udělat, jinak se taková strava neblaze podepíše na vašem srdečně-cévním systému a infarkt nebo mozková mrtvice na sebe nenechá dlouho čekat. Takováto strava zvyšuje nejen hladinu cholesterolu, ale ještě zákeřnějšího homocysteinu.

Cholesterol je látka tukové povahy, kterou tělo vyrábí. Je přítomen pouze v potravinách živočišného původu.

VÍCENÁSOBNĚ NENASYCENÉ TUKY
Vícenásobně nenasycené tuky jsou tuky rostlinného původu. Jsou za pokojové teploty většinou tekuté (oleje). Pokud se používají ve velkém množství, mohou zvyšovat hladinu krevních tuků.

NASYCENÉ TUKY
Nasycené tuky jsou obvykle živočišného původu, jsou to "tvrdé tuky", které jsou za pokojové teploty tuhé. Rostlinné tuky na pečení jsou často uměle hydrogenované (např. margarín), což je činí nasycenými. Zvyšují hladinu krevního cholesterolu.

CUKR
Nadbytečná spotřeba cukru a sladkostí by se měla omezit, jejím výsledkem je mnoho škodlivých účinků na organismus - náchylnost k cukrovce, zubním kazům, zvýšený počet infekčních onemocnění a nadbytečná váha. Cukry způsobují i zvýšení hladiny triglyceridů. Nezapomínejte, že med je tvořen přinejmenším z osmdesáti procent cukrem.

VŠEOBECNÉ ZÁSADY

A. Nejpřísnější dieta s nízkým obsahem tuků neobsahuje samozřejmě vůbec žádné živočišné produkty. Pokud byste se rozhodli řídit takovou dietou, použijte pro návod, jak mít vyrovnaný jídelníček, kuchařku 77 inspirací pro zdravý život". Budete-li chtít požívat živočišné potraviny, omezte maso (včetně ryb a drůbeže) na ne více než pět porcí za týden. Omezte hovězí a jehněčí maso na ne více než 10 dkg třikrát týdně.

B. Rostlinné oleje, jako je olej kukuřičný, sojový nebo světlicový, používejte s mírou. Naučte se pochutnat si na krajíci kvalitního suchého celozrnného chleba. Naučte se, jak připravovat zeleninu a chutné a zdraví prospěšné zeleninové saláty bez použití oleje. Můžete vykouzlit zázraky i s cibulí, česnekem, raj-čatovou pastou, citrónovou šťávou a špetkou soli.

C. Vyhněte se zcela potravinám, které obsahují vysoké množství cholesterolu, jako je vaječný žloutek, mléčné tuky, i pečivu připravenému s použitím vaječného žloutku, másla, sýru, mléka, vyhněte se masu z vnitřních orgánů, jako je srdce, mozek, ledviny, játra, atd.

D. Vyhněte se potravinám, které obsahují mnoho nasycených tuků, jako je sádlo, lůj, vepřové maso, ztužené rostlinné tuky, margarín.

E. Vyhněte se cukru, cukrovinkám, coca-cole, pudinkům, džemům, marmeládám, sladkému pečivu a jiným sladkostem. Zvyšte spotřebu nekoncentrovaných cukrů jako je ovoce. Budete překvapeni, jak rychle ztratíte chuť na sladké.

Ovoce a zeleninu můžete jíst bez omezení. Při každém jídle můžete sníst nevelké množství celozrnných obilnin. Jakoukoliv jinou potravinu jezte zřídka anebo vůbec ne. Tato dieta není restriktivní, naopak, je velmi liberální při používání ovoce, zeleniny a celozrnných produktů. Naučte se vychutnávat skvělá jídla připravená z těchto surovin. Tato dieta omezuje všechny potraviny, u kterých byla zjištěna souvislost se vznikem rakoviny, kardiovaskulárních onemocnění a cukrovky. Srdeční choroby nyní způsobují ve Spojených státech (i u nás) asi 55 procent všech úmrtí. Ztráty, které jsou způsobené částečným postižením srdečním onemocněním, ani není možné určit. Amerika (i my) stojíme v těchto chorobách na čele světového žebříčku. Infarktu však lze správnou stravou a správným životním stylem zabránit.

Každý by se měl věnovat aspoň jednu hodinu denně nějaké tělesné aktivitě pod širým nebem, např. práci na zahradě. Udržujte hladinu krevních tuků na nízké úrovni (cholesterol 100 plus věk, triglyceridy rovná se váš věk). Následující dieta vám při tom pomůže:



POTRAVINY POVOLENO VYHNOUT SE
Nápoje Omezené množství neslazené ovocné šťávy (1 dl s jídlem), zeleninové šťávy, obilné kávy. Alkohol všeho druhu. Káva, čaj a většina nápojů s kysličníkem uhličitým.
Chléb Celozrnný chléb: žitný, kukuřičný a směsi, které neobsahují mléčné produkty, vejce nebo živočišný tuk. Koupený chléb z bílé mouky, koláčky, sladké pečivo, sušenky.
Obiloviny Všechny vařené obiloviny a celozrnné výrobky, jako špagety, makaróny, nudle. Suché obiloviny typu granola. Většina suchých obilovin (které obsahují značné množství cukru).
Tuky Vynechejte všechny volné tuky, z masa odstraňujte viditelný tuk a kůži. Ořechy a semínka (sezamové, slunečnicové, dýňové) omezte na 1,5 dkg na jídlo, jezte nepravidelně. bez tuku), majonéza. Máslo, smetana, sádlo, margarín a ztužené pokrmové tuky, šunka, šťáva z masa, krémové omáčky (pokud nejsou zvlášť připraveny.
Ovoce Jakékoliv čerstvé, zmražené nebo sušené ovoce. Ovoce konzervované ve vodě. Neslazené ovocné kompoty. Všechny ovocné šťávy, džusy.
Maso Náhrady masa z rostlinných bílkovin používejte s mírou, některé výrobky mají vysoký obsah tuku. Luštěniny, jako fazole, hrách, čočka, také sladké brambory, brambory a další hlízoviny poskytují adekvátní náhradu masa. Viz seznam hlavních jídel. Je prospěšné velmi omezit, či vyloučit úplně maso jako je drůbež, libové hovězí, jehněčí, telecí, ryby. Určitě ale úplně vyřaďte vepřové maso a výrobky z něj, vaječný žloutek, kůže z drůbeže, maso z vnitřních orgánů, lunch meat, hot dog, konzervované maso, hovězí v konzervě, lisované maso, hamburgry, většina zmrzlých a hotových jídel, všechen viditelný tuk.
Polévky Bezmasé zeleninové polévky, polévky připravené ze sóji, ořechů nebo netučného mléka, dehydrované polévky v sáčku. Všechny další polévky, které nejsou ve vedlejším sloupci.
Sladkosti Ne více než 1 polévková lžíce denně přirozeného sušeného ovoce, jako rozinek, datlí, fíků. Koláče, cukrovinky, džemy, pudinky, marmelády, zmrzlina, mléčné koktejly, ovocné střiky.
Zelenina
Jakákoliv čerstvá, zmražená nebo konzervovaná zelenina (zkontrolujte obsah cukru). Zelenina na másle, na smetaně anebo smažená.

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Nemoci - přírodní pomoc nemocným

Nemoci - přírodní pomoc nemocným