ZiskejZdravi.cz

Rady lékařky - Cukrovka a revoluční léčba stravou a pohybem

Předepsáním diety a cvičení James Anderson, M.D. z Lexingtonu, v Kentucky, a jeho kolegové zcela zbavili dvě třetiny svých štíhlých pacientů s cukrovkou potřeby inzulinu a u zbývající třetiny se snížilo množství podávaného inzulinu.

Nepředepisovali snad lékaři už dlouhá léta dietu pro diabetiky? Co se tedy změnilo? Jenom toto: Více než 70 let spočívala tradiční léčba cukrovky v dietě s vysokým obsahem tuku a injekčním nebo ústním podáváním inzulinu. Důvodem předepisování diety s vysokým obsahem tuku bylo, že brání velkému zvyšování cukru v krvi po jídle a předchází tomu, aby se do moči dostalo příliš mnoho cukru.

Avšak nevýhody příliš tučných diet dalece převažují nad výhodami. Dr. Anderson řekl svým posluchačům, jaké jsou tyto nevýhody. Tučná dieta nesníží cukr v krvi, ani potřebu inzulinu, aby si poradil s nadbytečným cukrem v krvi. A opravdu obvykle má za následek, že tělo je méně citlivé na inzulin a způsobí resistenci na něj. Zvýšení tuků v krvi vede k ateroskleróze a podporuje ketózu. Aterosklerotické plaky v artériích mohou způsobit koronární okluzi, nebo mozkovou mrtvici. Ketóza je nahromadění určitých chemikálií (ketonová tělíska) v tělesných tkáních a tekutinách, jež mohou být zjištěny v moči diabetiků, kteří nejsou dostatečně sledováni.

Jiné diety, které pomáhají udržovat cukrovku pod kontrolou, jsou dieta bohatá na proteiny (vysoký obsah karbohydrátů CHO) a dieta s vysokým obsahem vlákniny. Proteinová dieta podle zdání předchází významnému zvýšení cukru v krvi, ale je „nepraktická, monotónní, nákladná a je bohatá na tuky", a proto se nedoporučuje.

Diety s rafinovanými karbohydráty (cukr, bílá mouka, bílá rýže, atd.) zvyšují cukr v krvi po jídle, stejně jako zvyšují triglyceridy nalačno. Taková dieta je újmou na zdraví při léčbě cukrovky, a v podstatě není vůbec léčivá.

Avšak když komplexní karbohydráty (sacharidy) tvoří většinu jídla, tyto nevýhody se neobjevují. Pod pojmem komplexní karbohydráty má Anderson na mysli celozrnný chléb a obiloviny, hnědou rýži, otruby, ovoce, zeleninu, a žádný cukr.

Tvrdí, že člověk na komplexních karbohydrátech dobře reaguje na inzulin. Tělo lépe využije karbohydráty a glukózu v jídle. Když osoba s mírnou formou diabetu přejde ze 45 % karbohydrátů na 85 % komplexních karbohydrátů, zlepší se u ní test glukózové tolerance.

Po jídle chudém na vlákninu (typická americká strava) cukr v krvi vyletí rychle nahoru. To stimuluje náhlý proud inzulinu do krve. Výsledný nadbytek inzulinu sníží cukr v krvi stejně rychle, jako se předtím zvýšil.

Po konzumaci jídla s vysokým obsahem vlákniny se nevyskytne žádná taková prudká reakce inzulinu na vstřebávání cukru, protože nedojde k rychlému zvýšení cukru v krvi. Vláknina zpomaluje proces trávení, a tak vstřebávání glukózy probíhá pomaleji. Zvýšení není tak velké a je trvalejší. Většina Američanů, kteří mají stravu s vysokým obsahem masa, sní 14-20 gramů (rostlinné) vlákniny každý den. Lexingtonská dieta, uvedená poprvé téměř před deseti lety, poskytuje 65-70 gramů, tedy mnohem víc než je průměr.

Dr. Anderson vysvětlil, že aby došlo ke správné reakci, inzulin se musí spojit s receptory na bílých krvinkách. Aby byl inzulin dobře využit, musí být receptory naplněny inzulinem. Zde je další výhoda stravy bohaté na vlákninu - vláknina zvyšuje počet receptorů. Obézní jedinci postrádají akutní citlivost na inzulin, protože jejich inzulinové receptory jsou méně početné, a tedy je méně míst ke spojení inzulinu.



Kromě toho, že snižuje rychlý růst cukru v krvi po jídle a zvyšuje množství receptorů inzulinu na bílých krvinkách, strava s vysokým obsahem vlákniny snižuje tuk v krvi, a pomáhá odvádět z těla cholesterol. Udržuje cukr v krvi na nižší úrovni, než jídlo bez vlákniny.

Společně s dietou je důležité cvičení. Někteří, jimž se podařilo snížit množství inzulinu stravou, ale nezbavili se ho úplně, díky cvičení se po nějaké době obešli bez inzulinu. Museli však každý den svědomitě dodržovat dietu a věnovat se cvičení.

Většina lidí se stále drží programu. Těší se z jídla, protože je chutné, praktické a atraktivní. Celá rodina by byla zdravější, kdyby jedla tyto pokrmy. Lexingtonská dieta je hodnocena, jako dobrá nebo lepší než doporučení americké, britské, kanadské a australské diabetické asociace. Všechny doporučují vyšší příjem vlákniny, ale pouze jedna doporučuje, že by měl být snížen cholesterol. Anderson navrhuje, aby 55-60 % energie z jídla pocházelo z karbohydrátů a pouze 15-20% z proteinů. Tuky, cholesterol a cukr by měly být omezeny, ale mělo by se konzumovat vydatné množství vlákniny.

Máte pochybnosti, jestli by tato dieta mohla opravdu nahradit inzulin, dokonce u dvou třetin diabetiků? Studie provedené na pacientech s vysokou hladinou cukru v krvi ukázaly rychlé snížení, a během dvou týdnů byl inzulin odložen. A nejen to, ale triglyceridy (tuky v krvi) a cholesterol se také snížily, čímž pokleslo riziko koronárního infarktu. Kontrola cukru v krvi dopadla lépe na dietě s vysokým podílem karbohydrátů, a vlákniny, než na předchozí tučné dietě s inzulinem.

Zůstane cukr na nízké úrovni tak, aby inzulin mohl být uklizen do skříně? - To závisí na každém jednotlivém pacientovi, a jeho svědomitosti v dodržování programu jedení a cvičení. Dr. Anderson sledoval pacienty osm let. Řekl: „Těm, kdo se pečlivě drželi diety, se daří dobře. Žádný z těch, kdo zůstali na dietě, už nepotřebuje brát inzulin."

Doktor vyprávěl o muži, u něhož triglyceridy dosahovaly hodnoty 15krát vyšší, než je normální a cholesterol byl třikrát vyšší. Cukr v krvi byl samozřejmě zvýšený. To všechno se zlepšilo po krátkém pobytu v nemocnici a třech týdnech doma. Když však podlehl velké chuti na hamburger, všechny hodnoty okamžitě vzrostly na předchozí úroveň.

Jestliže se zajímáte, kde můžete získat jídlo, které požaduje Lexingtonská dieta, stačí zajít do supermarketu. Vyberte si různou zahradní zeleninu a ovoce, celozrnné pečivo, obiloviny, a otruby. V převážné většině je to vegetariánské, avšak pro ty, kdo si myslí, že nemohou být bez masa, Anderson dovoluje 85 gramů libového masa denně. (Celozrnná mouka, chléb, obiloviny, otruby, těstoviny lze zakoupit v obchodech se zdravou výživou.)

Když se ho zeptali, co si myslí o dietě bez masa, doktor odpověděl: „Myslím si, že vegetariánská strava je pro diabetiky skvělá."

Pokud jste si již léta píchali inzulin nebo polykali léky proti cukrovce, zvažte, jestli se nedotázat vašeho lékaře a zkusit dietu Lexingtonského typu a cvičení. Musíte však spolupracovat* a držet se pečlivě programu po zbytek života.

*VEG-A-WEIGH, Wildwood, Škola zdraví Loma Linda, Oddělení zdraví Církve adventistů sedmého dne a další centra pro udržování kondice mnoho let podporovaly tento druh diety pro lepší životní styl, dobré zdraví a kontrolu hmotnosti.

Mudr.Agatha Trash

Přeloženo s laskavým souhlasem lifestylelaboratory.com

 

Pokud vás tato léčba zaujala rádi vám zprostředkujeme kontakt, kde by jste mohli získat více informací a podporu v ČR.

 

 

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Nemoci - přírodní pomoc nemocným

Nemoci - přírodní pomoc nemocným


SLEVA 3% na Váš nákup v eshopu


Zadejte váš Email a my vám zašleme slevový kód